Škola pro udržitelný život
Škola pro udržitelný život - žákovská prezentace projektu (CIVIS)
V letošním školním roce se naše škola zapojila do programu „Škola pro udržitelný život“, který pomáhá přispívat ke zlepšování životního prostředí a kvality života v našem okolí. Procházeli jsme jednotlivými kroky, povídali si, přemýšleli, hráli jsme hry a tvořili. Také jsme se zamýšleli nad spoustou otázek.
První z nich byla otázka – Jakou obec chceme?
Nejprve jsme si povídali o tom, jaký je rozdíl mezi labyrintem a bludištěm a vytvořili si z barevných písků svůj vlastní prstový labyrint. Při rozhovoru na téma „Má vysněná obec“ jsme se zamýšleli nad otázkami – kde bychom chtěli žít, co nám chybí v naší obci, co by se nám tady líbilo. Potom si každý z nás svou vysněnou obec nakreslil.
Smyslové vnímání k přírodě, krajině a místu
Zapojit všechny smysly a vnímat přírodu, krajinu a místo, jak jednoduché, to by ale nesmělo pršet. Vzhledem ke špatnému počasí a skutečnosti, že v každé třídě jsme měli vánoční stromky, využili jsme padající jehličí a vytvořili ve třídě v malých skupinkách mandaly dle svých představ. Poslech audiokazety „Muž, který sázel stromy“ většinu z nás zajímal a některé také nudil. Zamyšlení nad otázkami – Jaké stromy muž sázel?, Proč je sázel?, Mělo to nějaký význam? – nám pomohlo s výběrem stromu, který každý z nás nakreslil. Venku jsme pak poslouchali a zaznamenávali zvuky naší obce. Pexeso to přeci každý zná, my jsme si ale zahráli Maxipexeso, hráli jsme všichni rozděleni ve třech skupinkách.
Vnímavost k sobě samému
A zase vnímání, tentokrát to ale bylo vnímání našeho těla. Pohybová hra „Magnety“, nás bavila, dotýkali jsme se navzájem různými částmi těla například nosy, koleny a lokty. Při relaxaci se nám chtělo spát, né všichni však tuto hru brali vážně. A zase ty otázky – v prostoru přízemí školní budovy byly umístěny na oknech a dveřích otázky s obrázky jednotlivých smyslů a částí těla. Své odpovědi jsme zaznamenávali do pracovního listu. Díky poslechu příběhu o Achillovi známe další část našeho těla, a proč se říká „Kde je tvá Achilova pata“.
Nastavení spolupráce a komunikace
Spolupráce a komunikace nám dost často dělá problémy. Při „Ladění skupiny“ a hře „Křesílka“ jsme fungovali během chvilky. Sbírání bodů nás bavilo.
Mapování místa pocitovou mapou
Pohádky ty nás baví. Čtení z knihy M. Řeháčka „Vyprávění o strašidlech, přízracích a podivných úkazech – Višňovský čarostřelec a Hrůza na Pohanských kamenech“ bylo chvílemi opravdu strašidelné. Každý z nás už se někdy setkal s nějakou mapou, my jsme však měli možnost prohlédnout si a porovnat různé druhy map – turistickou, leteckou, zeměpisnou, historickou, dopravní, fotografickou a zimní. Poté jsme se rozdělili do skupinek a pustili se do tvorby vlastní mapy, jejímž středem bylo fotbalové hřiště.
Další aktivitou byl „Osobní průzkum“ – odpovídali jsme si navzájem na různé otázky a hráli si při tom na zvídavé reportéry.
Tvorba „Mapy vnímání místa“ byla zajímavá – každý z nás dostal svou mapku obce, do které barevně zaznamenával pocity k místu (černě – ošklivé nebo nebezpečné místo, zeleně – místo, které je pěkné, oblíbené, hnědě – významné místo, červeně – jedinečné místo). Potom jsme své pocity zaznačili do velké společné mapy.
Udržitelný život v místě
Na základě pocitové mapy jsme pro následující projekt vytipovali tři místa v obci a z nich vybrali lokalitu „Bažina“ – prostor mezi Višňovou a Minkovicemi. Zde bychom chtěli vytvořit odpočinkové místo s lavičkami, hmyzími domečky a odpadkovými koši.
Realizace projektu
Ve středu 13. 6. v 15 hodin jsme se společně s učiteli, rodiči, panem starostou a zástupci veřejnosti sešli v prostoru „Bažiny“ a započali pracovní odpoledne. Pracovníci obecního úřadu nám pomohli vyklestit prostor od náletů a připravili prostor pro instalaci přístřešku s lavičkami a stolem. My jsme pak společně s dospěláky vysbírali větve a odpadky, hrabali listí a instalovali „Hmyzí domečky“. Také jsme pozorovali drobné živočichy, kteří toto místo obývají. Ve čtvrtek 21. 6. byl na místo nainstalován vlastní dřevěný přístřešek a v pátek 22. 6. jsme naše odpočinkové místo slavnostně otevřeli.
Chtěli bychom tímto poděkovat rodičům, učitelům, panu starostovi a pracovníkům obce za pomoc při přípravách a realizaci projektu.
Žáci 3. a 5. třídy
Pozvánka na slavnostní otevření odpočinkového místa ve Višňové
Žáci 3. a 5. ročníku
Pozvánka na pracovní odpoledne pro rodiče a veřejnost
Žáci 3. a 5. třídy a tým projektu "Škola pro udržitelný život"
Školní rok 2017/2018 - CIVIS
V průběhu tohoto školního roku se naše škola zapojí do projektu CIVIS: Zaostřeno na občanské a sociální kompetence, který je spolufinancovaný EU a jehož nositelem je organizace SEVER. Projekt se věnuje rozvoji občanských a sociálních kompetencí směřujících k sociálně a environmentálně odpovědnému chování žáků. Do projektu budou zapojeni žáci 3. a 5. ročníku. Jeho aktivity navazují na předcházející aktivity školy v rámci Školy pro udržitelný život.RYCHLÝ KONTAKT |
---|
Kontakty |
Višňová 173 464 01 Frýdlant, okres Liberec Základní škola tel.: 488 881 201 e-mail: skola@zsvisnova.cz Mateřská škola tel.: 488 881 204 727 807 786 Školní družina tel.: 488 881 203 Kontaktní údaje pověřence pro ochranu osobních údajů: Firma HAiDA s.r.o. , gen. Svobody 802, Nový Bor IČ: 402 29 645 Jméno Štěpán Příjmení Drška Kontaktní telefon +420 604 202 720 Kontaktní e-mail dpo@haida.cz ISDS ckiqaqk |
NÁSTĚNKA |
---|
Chtěla bych poděkovat sponzorům za jejich dary, které jsme použili na zakoupení vánočních darů na besídky v ZŠ, MŠ, ŠD a ŠK. Juta a.s. Grain a.s. Hasiči Višňová TJ Jiskra Višňová Moc Vám děkujeme. |
Od 1.9.2020 je zahájen sběr tříděného odpadu. Sbíráme nyní pouze papír. Svůj sběr můžete odevzdávat každý den před první vyučovací hodinou panu školníkovi. Nebo se s ním můžete individuálně domluvit. Pokud je to možné, dělejte nám lehčí balíčky- cca 5 kg. Někdy nám už dochází síla. Děkuji |
NOVINKY |
---|
Plánovaná škola v přírodě je opět přesunuta. Pojedeme až ke konci školního roku 2020/2021. |